Förändringarna jag märkte

   Det är stora saker som händer i kroppen, det här är vad jag märkte när jag började:


   Jag tog min son till dagis varje morgon och varje morgon var jag tvungen att gå upp 126 trappsteg dit. Överviktig, tränar aldrig, gillar pasta och öl, de trappstegen tog kål på mig. 

   6 dagar efter jag hade börjat med vitaminerna vaknade jag upp ovanligt pigg och klar i huvudet. Jag var stressad, alltid sen, och tänkte inte mycket på det men jag fick mitt livs överraskning när jag var i toppen av trappan och kände knapp någonting; tog ett djupt andetag och det var som jag aldrig hade gått upp för den.

   Jag började dokumentera allt som jag märkte:

   Dag 18: P.g.a. en träningsskada har jag tagit kortisonspruta i axlarna (oftast högeraxeln) 1-2 gånger per år sen jag var 20, jag kunde inte röra armen i månader annars. 
   Jag började få ont men avbokade sprutan då smärtan bara försvann, det har aldrig hänt förut! 
   Axlarna har aldrig besvärat mig igen och jag behöver aldrig tänka på hur jag ska sitta, ligga, lyfta något m.m. längre.

   Dag 26: Jag tog min son på axlarna och gick i 1,2 km utan ansträngning, jag klarade inte av att ha honom på axlarna i mer än någon minut innan.
   Jag tränar inte men jag märker knappt någon gräns för min ork. 
   En varning här, överdriv inte i början, resten av kroppen måste hinna komma ikapp! T.ex: jag gick och gick en gång i början och märkte att kroppen plötsligt gav upp och jag fick sitta ner; en kompis fick "energi-kick" och sprang mycket längre än han brukade göra, han fick akut vätskebrist.

   Dag 36: Jag har haft tandlossning och tappat 2 tänder, alla tänder var helt lösa, jag tog smärtstillande och spottade blod när jag borstade dem. 
   Jag märkte att jag slutade spotta blod och kom på att jag inte hade behövt smärtstillande på någon vecka.
   Min tandlossning har försvunnit helt och mina tänder är fasta, jag har inte haft några problem i munnen sen dess. Ilningarna försvann och tänder jag ville kontrollera för att de gjorde ont har slutat värka. 
   Jag hatar tandläkare så... perfekt!

   Dag 41: Jag märkte att sladdrig hud vid armvecket försvann.
   Min hud började bli läderaktig och "hängig", nu är den fastare, den känns tjockare och mjukare. Frugan tycker att min rumpa är fast nu😁

   Dag 52: Bilens servo läckte olja och det gick inte att vrida på ratten när den var tom. 
   Bilen hade stått i en månad och servon var torr, ändå så kunde jag vrida på ratten! 
   -   Det här måste jag berätta; jag tyckte det var kul att jag kunde göra det så jag fyllde aldrig på olja, det var min "träning". Det var inte det smartaste jag har gjort i livet; servon brann upp och jag fick skrota bilen 😞   -
   Jag har blivit mycket starkare, utan att träna som sagt. 
   *Jag har en gammal kompis som är 1,5 gånger min storlek, några år yngre, alltid varit mycket starkare samt har kroppsligt arbete; han kunde inte ta mig i armbrytning nu när vi testade.

   Något viktigt i efterhand är att jag aldrig blir sjuk, jag märker hur en förkylning är på gång och sen försvinner den bara. Samma gäller min mamma (född 1941) som var sjuk nästan jämt förut.






Populära inlägg i den här bloggen